Figur

Figur

tisdag 5 november 2013

Julmarknader

Efter en rivstart i skolan med det längsta projektet jag hittills blivit sysselsatt med, mer om det sen, är det snart dags för årets julmarknader. Louise och jag var väldigt optimistiska och peppade varandra att vi minsann skulle vara med på både det ena och det andra men kom fram till att tiden alltid är knappare än en tror. Med denna insikt valde vi att peppa mer koncentrerat på á la London, Pustervik här i Göteborg som äger rum den 24:e november. (HDKs julmarknad är 6-8e december.) Har ingen egentlig erfarenhet av denna marknaden, har bara tittat in lite snabbt när det var en höstmarknad förra året. Tycker att det ska bli kul att se om det är andra personer som besöker en sådan marknad jämfört med tex Upmarket eller Hantverksmässor. Misstänker det starkt.




Jag har fortsatt med mina muggar med trämönster och även med mishimamönster, där jag ristat ett mönster och sedan fyllt det med färg.

Projektet vi arbetat med sedan i september och som ska redovisas nästa vecka är det årliga samarbetet med Röhsska museet där vi studenter på konsthantverksprogrammet ska göra en parafras på något ur museets samlingar. I år är det "Netsuke" som är temat och vi har fått måtten 20 x 20 x 20 att arbeta på. Det känns underligt att ha arbetat så länge med något, särskilt så smått. Tror det är ovanan att göra miniatyrer som får mig att känna att jag inte "gjort" så mycket. Bra grej att lära sig. Det är väldigt frustrerande att sitta och pilla med småsaker, särskilt i porslin som jag gjort. Men det var precis vad jag ville göra. Har haft idéer om att göra olika figurativa iscensättningar av händelser och detta blev ett bra sätt att testa om jag gillar det. Kommer mer när redovisningen är över och allt är på den plats de ska vara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar