Figur

Figur

lördag 20 april 2013

När det inte går jag tänk mig.

Som en del av mitt bruksgodsprojekt har jag gjort skedar. Det är ett litet ting som gör mig galen men som jag ändå känner att jag säte göra. Jag tror inte de är särskilt funktionella jämfört med andra industriellt framtagna bestick men ändå, jag vill ha dem och därför gör jag dem, trots att jag sliter mitt hår.
Jag har insett att de är bäst att göra dem i ett stycke, kavla ut ett ganska tjockt lager med lera och sen skära ut formen. När leran torkat lite kan jag tälja och karva fram skeden. När jag kommer hem ska jag göra en tryckform, det kommer underlätta flera kilo.
 Under bränningen hängde jag upp dem  på elementtråd, en slags ståltråd som tål hög värme och som fungerar som element i keramikugnar som drivs av el. Elementtråden vill gärna säcka lite  det behövs tyngder ovanpå dem. Detta glömde jag och resultatet kan ni se nedan.
Om någon där ute har ett eller flera bra knep när det gäller att göra skedar är ni välkomna att dela med er.






2 kommentarer: